Gastvrij leiderschap, welk voorbeeld geef jij?

Wat is gastvrij leiderschap? Bij gastvrijheid denk ik (natuurlijk, maar niet alleen) in eerste instantie aan de branche Horeca. Hoe zorgen we ervoor dat de gast in het restaurant of andere gastvrije plek zich welkom voelt? Wat maakt het dat de gast blij is wanneer ze binnenkomen en daadwerkelijk van service voorzien worden? Bij een restaurant is het mooi om je af te vragen:  “Waarom komt men hier eten? Waarom gaan ze uit eten?”

Daar zijn veel antwoorden op mogelijk, bijvoorbeeld: lekkerder of anders eten (dan thuis), zelf niet hoeven koken, gemak, entertainment – een leuke avond uit, iets te vieren.. ga zo maar door. Alleen waarom gaan ze juist naar dit Restaurant? Wat speelt er allemaal een rol om het einde van deze avond af te sluiten met een meer dan tevreden gevoel? De communicatie van het personeel heeft daar bijna altijd een hele grote invloed op!

Gastvrij leiderschap

Hoe is dat bij jouw bedrijf? Hoe communiceren jij en jouw collega’s met jullie klanten? Waarom komen de klanten graag bij jullie (terug)? Als ik hier dieper op doorga, kan ik gastvrijheid vertalen naar verkoop, marketing, samenwerken en nog meer. Maar laat ik beginnen met Leiderschap! Als Leider in een organisatie heb jij een voorbeeld rol. Wat jij toont, is het voorbeeld en geeft een uitgangspunt hoe we met elkaar omgaan, zowel intern en extern! Hoe toon jij jouw gastvrijheid naar jouw collega’s? Wat doe jij om te zorgen dat ze blij zijn om in jouw organisatie te werken!?

Drie simpele basis beginselen hanteer ik als het gaat om gastvrij leiderschap:

  • Wees je bewust van je (voorbeeld)-rol;
  • Behandel jouw medewerkers als jouw gasten,
  • Zet de klant altijd voorop;
  • Werk met je medewerkers aan gastvrij gedrag;

In je rol heb je te maken met een voorbeeld functie enerzijds en een toon setting anderzijds. Het betekent dat je daadwerkelijk aandacht dient te geven aan alle zaken rondom jouw houding. Sta open voor opmerkingen van je medewerkers en klanten. Praat altijd positief over degene die bij je koopt, je gast.

jouw medewerkers zijn het visitekaartje, mogen vaak de eerste indruk geven. Medewerkers tevredenheid heeft een veel diepere en langere impact dan alleen focus op gasten-tevredenheid.

Werk met medewerkers aan gastvrij gedrag. Met andere woorden; bespreek met ze de kansen die er zijn hoe en wanneer je echt fans creëert. Dan kun je samen zorgen voor meer unieke interactie met de klant. Dat jouw gast/klant graag terug komt en het vooral ook anderen verteld! Daar doe je het toch voor?

Related posts