Blended learning, trend voor Talent ontwikkeling

De term blended learning is reeds jaren een begrip dat onder de professional learning and development rond gaat. Alleen hoe werk je het uit? Wat is het eigenlijk? Wat is de reden van inzetten? We zien namelijk dat het heel vaak nog weinig gebruikt wordt. En in het kader van één training is geen training is het mixen van leermomenten wel noodzakelijk.

Blended Learning

Bij blended learning gaat het om de combinatie van leermethoden en leermomenten. Een mooi voorbeeld is een introductie programma voor nieuwe medewerkers. Vaak stoppen we daar heel veel kennis en informatie in. Alleen beklijft deze wel? We leren dat leren op het moment dat het nodig is eerder effect heeft. Denk aan het leren hoe je een declaratie maakt of voor sales mensen hoe je een call voorbereid. Je wilt dat je het aangeleerd krijgt EN op het moment dat je het gaat gebruiken nog een snelle reminder hebt.

Ook hebben we natuurlijk in alle jaren al geleerd dat het gaat om de herhaling van de stof die we wensen leren of de gedragsverandering die we wensen te bewerkstelligen. Dan is een combinatie van klassikaal leren, e-learning en op de werkvloer experimenteren en doen een goede combinatie.  Juist met e-learning kunnen we ook korte lessen aanbieden (micro-learnings) die makkelijker in te plannen zijn. de kracht zit in de combinatie van praktijk, van en met elkaar leren en “formeel leren” zoals in een training.

 

70-20-10 is daarbij een bevestiging hoe we het maximale uit de combinatie halen: “blended leren”

70% van wat we leren gebeurd door te doen (experimenteren en toepassen op de werkplek)

20% leren we van anderen “sociaal leren”, zoals door bewust samen met collega’s het werk et reflecteren en bespreken

10% leren we door training (gestructureerde lessen, workshops, e-learnings, etc)

afwisseling en combinatie is de kracht!

 

Trend

De reden dat we het als trend zien is dat er meer gericht wordt op het resultaat van leren. En wanneer je echt resultaat wenst te behalen is het zaak dat je drie onderdelen organiseert:

  • Relevantie van hetgeen geleerd dient te worden, dus toepasbaarheid en begrijpelijk waarom dit belangrijk is;
  • Herhaling van leren; in verschillende manieren, bronnen en methodes
  • Een open leercultuur met leren op de werkplek; veilige plek om te kunnen falen en groeien.

Hoe is dat bij jullie in de organisatie geregeld? Op welke wijze dient hier een slag in geslagen te worden? Is het tijd om de mix van leren te hanteren en echt effectief te worden?

Natuurlijk is er ook een duidelijker gebruik van technologie die het eenvoudiger maakt om blended learning in te zetten. Het is tijd om voor de mix.

 

Wil je zien hoe wij dit gebruiken in ontwikkel trajecten?

http://talentmotivatie.nl/diensten/online-blended-ontwikkelen/

Related posts

Leave a Comment